Początek grania w RPG...

Czyli najstarszy system świata.

Moderator: Jakub Cieślak

Początek grania w RPG...

Postautor: Otorek » ndz 18.01.2004 0:03

Zamierzam z przyjaciółmi i bratem zacząć grać w D&D i nei wiem czy to pytanie siępowtarza ale czy na dobry początek wystarczy mi tylko pdręcznik podstawowy czy wszystkei 3 podręczniki czyli podstawowy, uzupełniajacy z poradami i podręcznik o bestiach ??
Festina Lente
Awatar użytkownika
Otorek
Książę
Książę
 
Posty: 2292
Rejestracja: pn 07.04.2003 10:16
Lokalizacja: Świnoujście

Postautor: Marutan » ndz 18.01.2004 1:42

Ok, w DnD nałogowo nie gram ale spróbuję pomóc.
Na początek przyda ci się "Podręcznik Gracza" i "Przewodnik Mistrza Podziemi" - pierwszy zawiera podstawy zasad oraz wszystko (no prawie) do stworzenia postaci włącznie z czarami, ekwipunkiem itp. Drugi zaś to głównie zasady i materiały źrudłowe dla MG.
"Księga Potworów" to alternatywa jako iz jest to czysty bestiariusz i bez niego obyć mozna acz czasem może być ci ciężko.
Osobiście zamiast owej potwornej księgi kupił bym jakis opis świata bo fajnie wiedzieć gdzie się gra. Z polskich edycji na rynku jest "Żyjący Greyhawk" czyli opis jednego z pierwszych światów do DnD oraz "Forgotten Realms" czyli Zapomniane Krainy. Ten ostatni jest bardziej znany w polsce a to za sprawą głównie gier cRPG lini "Baldur's Gate" i "IceWind Dale". Podczas gdy GrayHwak jest bardziej stonowany to domeną Forgotten'a jest jego różnorodość. Polecam FR jako że jego wydanie jest pełniejsze, fajniejsze i ogólnie bardziej, bardziej...
Co do innych podreczników to oto krótkie noty:

Podręcznik Psioniki - szkoda słów, ale jeśli ktoś chce (lub musi)...

Bóstwa i Pólbogowie - wart uwagi jedynie dla panteonów Egipskich, Greckich i Asgardzkich, zasady do bogów to już obłęd!

Miecz i Pięść, Księga i Krew, Obrońcy Wiary - podręczniki rozwijające nieco wybrane klasy, odpowiednio: Wojownicy i Mnisi, Czarodzieje i Zaklinacze, Paladyni i Kapłani, ogólnie kilka wypasionych (manczkinowskich) pomysłów i sporo materiałów źrudłowych przemawiających za kupnem.

Przygody (różne, włącznie z "Powrotem do światyni...") - mzna kupić ale lepiej samemu wymyslać. Niby uniwersalne przygody ale większość o dość niskim poziomie (amerykanie grają nieco inaczej 8D).

Zasłonka MP - jeśli nie masz na co wydać 12 zł?

Księga Wyzwań - czyli jak wykończyć graczy lub zmusić do myslenia (WYKOŃCZYĆ!!!). Zbiór pomysłów na pulapki itp. , ułorzone w mini elementy przygód.

I to chyba tyle.

Pozdrawiam i życzę miłej zabawy! :twisted:
Marutan
Wojownik
Wojownik
 
Posty: 156
Rejestracja: czw 19.06.2003 0:12

Postautor: Ryan O'Connell » ndz 18.01.2004 2:35

"Podręcznik Gracza" to absolutne minimum. "Przewodnik Mistrza Podziemi"
można sobie darować, ale po pierwszej sesji poznasz niewygodę braku tego podręcznika, więc kup oba. Możesz na allegro, jak chcesz troszkę zaoszczędzić. Księga potworów to zbytek - ale jak masz kasę to kup - troszkę Ci czasu zaoszczędzi.

Co do settingów, to najbardziej znany jest Forgotten, a ukazał się w sobotę w niektórych empikach, a w poniedziałek będzie we wszystkich. 90 zeta warte inwestycji, bo podręcznik dobry. Zawsze jednak możesz grać we własnym świecie, czy w (tańszym) Grayhawku. Na sieci jest też darmowy setting DarkSun (WotC wyraziło zgodę na darmowe kontynuowanie tego pustynnego settingu i konwersję podręcznika z ADnD 2ed).

Dodatki typu "Psionika" czy "Bóstwa i..." to marnowanie kasy i nadają się jedynie dla tych, którzy już wszystko zrobili.

Dodatki dla profesji warto kupić gdzieś w okolicach 4-5 levelu postaci. Wnoszą troszkę powiewu świeżości.

Zasłonka, jak napisał Marutan, to nieporozumienie, ale są tacy, co się czują bezpieczniej. :) Księgę wyzwań też dobrze opisał tak jak i przygody (z których te cienkie to mogą się nadawać najwyżej na mapy, ale "Powrót do świątyni pierwotnego zła" jest już nieco lepszy - Monte Cook, jak by nie było).
Awatar użytkownika
Ryan O'Connell
Paladyn
Paladyn
 
Posty: 690
Rejestracja: wt 29.04.2003 12:44
Lokalizacja: Częstochowa / Wrocław

Postautor: Marutan » ndz 18.01.2004 10:52

Osobiście moge jeszcze zaproponowac inny setting acz w wersji angielskiej a mianowicie "Iron Kingdoms" - wydawnictwa Prevatter Press. Isnieje jeszcze gra figurkowa w świecie IK o nazwie "WarMachine" - zreszta jedna z lepszych jeśli mogę dodać.
Marutan
Wojownik
Wojownik
 
Posty: 156
Rejestracja: czw 19.06.2003 0:12

Postautor: Jakub Cieślak » ndz 18.01.2004 11:26

Podręcznik Gracza to minimum, Przewodnik Mistrza jest uzupełnieniem wiedzy, ale nie jest niezbędny. Potwory bardzo się przydają, choćby do wzorowania się na nich, choćby do odnajdywania jakiejś skali trudności i tym podobnych rzeczy. Zasłona Mistrza to według mnie absolutna klapa, nic ciekawego i przydatnego mi jako Mistrzowi. Dalej powstaje pytanie, jak zamierzacie grać. Trzymać się sztywno zasad, korzystać z gotowych światów? Ja buduję swój własny (mam nadzieję, że niedługo ujrzycie najnowszą odsłonę mapy Skraju), lubię kreować nowe potwory i wszystko tworzyć od początku. Dokupiłem też pierwsze polskie podręczniki klasowe- "Miecz i Pięść" i "Księga i Krew". Dobre uzupełnienie. Absolutnie nie niezbędne, jednak kilka fajnych uzupełnień dla maniaków danych klas.
Obrazek
Mistrz Gimli powiada:
Cisza nie leży w naturze krasnoludów. Jednakże w lochach pełnych orków jest ona jak najbardziej wskazana.
Awatar użytkownika
Jakub Cieślak
Prefekt
Prefekt
 
Posty: 5238
Rejestracja: czw 12.12.2002 22:24
Lokalizacja: JózefOFF k. Otwocka

Postautor: Otorek » ndz 18.01.2004 12:35

To następne pytanie jeśli kupie podstawke i pomoc dla MG to mam już tam jakiś standartowy świat czy żeby dobzre grać lepiej kupić jeszcze np. FR??
Festina Lente
Awatar użytkownika
Otorek
Książę
Książę
 
Posty: 2292
Rejestracja: pn 07.04.2003 10:16
Lokalizacja: Świnoujście

Postautor: Marutan » ndz 18.01.2004 12:43

Kup FR, albo inny świat bo to co znajdziesz w "Podręczniku Gracza" i "Przewodniku Mistrza Podziemi" to może być wszystko ale na pewno nie świat. 8)
Marutan
Wojownik
Wojownik
 
Posty: 156
Rejestracja: czw 19.06.2003 0:12

Postautor: Jakub Cieślak » ndz 18.01.2004 12:44

D&D od początku istnienia polegał na tym, że światy są wydawane osobno. Podręcznik nie zawiera żadnych informacji na temat światów D&D. Są kawałki o wierze, jest w Przewodniku Mistrza o światotworzeniu. Światów nie ma.
Obrazek
Mistrz Gimli powiada:
Cisza nie leży w naturze krasnoludów. Jednakże w lochach pełnych orków jest ona jak najbardziej wskazana.
Awatar użytkownika
Jakub Cieślak
Prefekt
Prefekt
 
Posty: 5238
Rejestracja: czw 12.12.2002 22:24
Lokalizacja: JózefOFF k. Otwocka

Postautor: Otorek » ndz 18.01.2004 13:12

To z drugiej strony jak kupie sam świat to też mi nie wystarczy
Festina Lente
Awatar użytkownika
Otorek
Książę
Książę
 
Posty: 2292
Rejestracja: pn 07.04.2003 10:16
Lokalizacja: Świnoujście

Postautor: Marutan » ndz 18.01.2004 13:23

Zapewniam że "Podręcznik Gracza" + "Przewodnik Miastrza Podziemi" + Jakis opis świta (Grayhawk lub FR) w zupełności wystarczą. Możesz jeszcze dodać "Księgę Potworów" ale to alternatywa. :lol:
Marutan
Wojownik
Wojownik
 
Posty: 156
Rejestracja: czw 19.06.2003 0:12

Postautor: Otorek » ndz 18.01.2004 13:52

No dobra to kurcze 197 zł kosztuje minimum plus FR, a 161 zł minimum plus żg. To teraz moje pytanie czy ŻG jest podobnie wydany czy ma mape i czy ogólnie jest lepszy lub gorszy :)
Festina Lente
Awatar użytkownika
Otorek
Książę
Książę
 
Posty: 2292
Rejestracja: pn 07.04.2003 10:16
Lokalizacja: Świnoujście

Postautor: Ryan O'Connell » ndz 18.01.2004 14:38

ŻG nie jest podobnie wydany (miękka okładka, chyba nie jest kolorowy, raczej nie ma mapy). Nadal jednak twierdzę, że bez settingu można grać. A na początek starczy wspomniany DarkSun: http://athas.org/.
Awatar użytkownika
Ryan O'Connell
Paladyn
Paladyn
 
Posty: 690
Rejestracja: wt 29.04.2003 12:44
Lokalizacja: Częstochowa / Wrocław

Postautor: szelest » ndz 18.01.2004 15:19

Ryan O'Connell pisze:ŻG nie jest podobnie wydany (miękka okładka, chyba nie jest kolorowy, raczej nie ma mapy)

Żyjący Greyhawk ma wielką, kolorową mapę. Nawet na soildniejszym papierze niż FR:) Ma jednak miekką okładkę i ani jednej kolorowej strony - poza okładkami.
szelest
Pustelnik
Pustelnik
 
Posty: 1
Rejestracja: ndz 18.01.2004 0:22

Postautor: Otorek » ndz 18.01.2004 17:16

a co z tańszym systemem Earthdown ?
Festina Lente
Awatar użytkownika
Otorek
Książę
Książę
 
Posty: 2292
Rejestracja: pn 07.04.2003 10:16
Lokalizacja: Świnoujście

Postautor: Ryan O'Connell » ndz 18.01.2004 17:23

Moim zdaniem Earthdawn (zmierzch, a nie dół :lol:) ma nieprzyjemną mechanikę. Oferuje kilka ciekawych rzeczy, jest do niego troszkę podręczników, ale... to nie DnD. :P Jak juz chcesz coś alternatywnego, to polecam Arkonę (reklama:D).
Awatar użytkownika
Ryan O'Connell
Paladyn
Paladyn
 
Posty: 690
Rejestracja: wt 29.04.2003 12:44
Lokalizacja: Częstochowa / Wrocław

Postautor: Otorek » ndz 18.01.2004 17:24

Tak tylko szukam alternatywy w świecie Fantasy a Arkona to już nie to :)
Festina Lente
Awatar użytkownika
Otorek
Książę
Książę
 
Posty: 2292
Rejestracja: pn 07.04.2003 10:16
Lokalizacja: Świnoujście

Postautor: Ryan O'Connell » ndz 18.01.2004 17:50

No to po raz kolejny polecę DarkSuna :D :lol: Jeśli widziałeś Connana i podobają Ci się rzeźnickie klimaty pustynne z elfami i krasnoludami, to jest to setting dla Ciebie (niestety po angielsku).
Awatar użytkownika
Ryan O'Connell
Paladyn
Paladyn
 
Posty: 690
Rejestracja: wt 29.04.2003 12:44
Lokalizacja: Częstochowa / Wrocław

Postautor: Jakub Cieślak » ndz 18.01.2004 18:50

Spokojnie dacie sobie radę bez świata, jeżeli nie macie na to pieniędzy. Trochę można znaleźć w necie, można też kompletnie własny świat wymyśleć i nie jest to takie straszne przedsięwzięcie. W trakcie pierwszych przygód i kolejnych kampanii będziecie go rozbudowywać i poprawiać. Zacznijcie od jakiegoś geograficznego wyobrażenia, występowania ras i stworów, rozlokowania miast. To naprawdę jest do zrobienia samemu i czasem dużo lepiej smakuje.
Obrazek
Mistrz Gimli powiada:
Cisza nie leży w naturze krasnoludów. Jednakże w lochach pełnych orków jest ona jak najbardziej wskazana.
Awatar użytkownika
Jakub Cieślak
Prefekt
Prefekt
 
Posty: 5238
Rejestracja: czw 12.12.2002 22:24
Lokalizacja: JózefOFF k. Otwocka

Postautor: Otorek » ndz 18.01.2004 20:14

Chyba jednak zdecyduje się na Earthdawn
Festina Lente
Awatar użytkownika
Otorek
Książę
Książę
 
Posty: 2292
Rejestracja: pn 07.04.2003 10:16
Lokalizacja: Świnoujście

Postautor: Jakub Cieślak » ndz 18.01.2004 20:43

Otorku, D&D jest znakomitym enginem fantasy, nie ma porównania z Earhdawn. Jeżeli podoba Ci się klimat Earthdawn to proszę bardzo, tylko nie spodziewaj się fantastycznej mechaniki. D&D wybierzesz jak będziesz miał ochote na prawdziwe heroic fantasy.
Obrazek
Mistrz Gimli powiada:
Cisza nie leży w naturze krasnoludów. Jednakże w lochach pełnych orków jest ona jak najbardziej wskazana.
Awatar użytkownika
Jakub Cieślak
Prefekt
Prefekt
 
Posty: 5238
Rejestracja: czw 12.12.2002 22:24
Lokalizacja: JózefOFF k. Otwocka

Postautor: Otorek » ndz 18.01.2004 21:29

Nie wiem tak czy inaczej jak chce zacząć przygode z RPG musze je mieć a na D&D żeby porządnei grać mnei nie stać więc narazie spróbujemy z Earthem, ale z drugiej strony nei jest on aż taki zły ??
Festina Lente
Awatar użytkownika
Otorek
Książę
Książę
 
Posty: 2292
Rejestracja: pn 07.04.2003 10:16
Lokalizacja: Świnoujście

Postautor: Durendal Waldergrave » ndz 18.01.2004 22:02

Grimuar potworów, grimuar mistrza gry, grimuar gracza to najważniejsze! I kości of course :twisted: lecz jeśli chcesz już te najbardziej podstawowe to grimuar gracza i kości :twisted: Nie mając tego nie zaczniesz! Jeśli masz dużą wyobraźnię to potwory wymyślisz! :twisted:

EDIT(Jakub Cieślak) Co Ty z tymi dużymi literami, Durendalu? :-)
Fear is a part of the Dark Side,
fear is an angry,
angry is a hate,
hate is a suffering
- Yoda
Awatar użytkownika
Durendal Waldergrave
Wojownik
Wojownik
 
Posty: 199
Rejestracja: pt 02.01.2004 20:30
Lokalizacja: Krotoszyn ( Wlkp. )

Postautor: Marutan » ndz 18.01.2004 22:06

Przez cztery lata prowadziłem Earthdawn'a i nie uważam iż jest on zły. Jego mechanika ma swoje plusy i minusy a nawet ośmielę się powiedzieć iz pod względem owej mechaniki to prowadziło mi się go lepiej niż DnD d20. Ale, nie mówmy o mechanice lecz o samym świecie i klimacie gry. Otóż DnD to Heroic Fantasy w wydaniu "Amerykańskim" podczas gdy ED to także Heroic Fantasy ale w wydaniu bardziej subtelnym - osobiście zawsze patrzyłem na ten system jak na taką wersje fantasy gry postapokaliptycznej. Tak, druga wer 8) sja angielska tej gierki miała to "coś" w sobie ale niestety system należy już radzej do tych upadłych :cry: podczas gdy DnD przeżywa swój rozkwit .
Rada:
Kup "Podręcznik Gracza" do DnD i w miarę możliwości "Przewodnik Mistrza Podziemi", ze światem zrób jak radzi Ryan O'Connell i ściągnij DarkSun'a.
Miłej gry. :wink:
Marutan
Wojownik
Wojownik
 
Posty: 156
Rejestracja: czw 19.06.2003 0:12

Postautor: Durendal Waldergrave » ndz 18.01.2004 22:08

PODRECZNIK PSIONIKI JEST OK MAM GO UZYWALEM I SADZE ZE MOZE SIE PRZYDAC !! CENA MOZE TROCHE ZRAZIC !! JESLI MIESZKASZ W DUZYM MIESCIE I MASZ TAM EMPIK TO WARTO PRZEJSC SIE TAM I ZACIAGNAC INFORMACJI Z GRIMUARU BOGOW I GRIMUARU WYZWAN ( SA TAM NAWET CIEKAWE POMYSLY ALE DAJA MNIEJ RADOSCI DLA MG) NIE WARTO ICH KUPOWAC !! NIE KUP[UJ TYCH PRZYGOD GOTOWYCH SA DO DUPY !! ZABIJANIE ZABIJANIE ZABIJANIE TO ICH GLOWNE HASLO !! POWROT DO SWIATYNI ZLYCH ZYWIOLOW JEST WARTYY ZAKUPU NIEDLUGO GO MAM ZACZAC :lol: :twisted:
Fear is a part of the Dark Side,
fear is an angry,
angry is a hate,
hate is a suffering
- Yoda
Awatar użytkownika
Durendal Waldergrave
Wojownik
Wojownik
 
Posty: 199
Rejestracja: pt 02.01.2004 20:30
Lokalizacja: Krotoszyn ( Wlkp. )

Postautor: Durendal Waldergrave » ndz 18.01.2004 22:11

CZY TO PRAWDA ZE W EARTHDAWNIE JEDNA WALKA MOZE TRWAC NAWET GODZINE ??> :twisted:
Fear is a part of the Dark Side,
fear is an angry,
angry is a hate,
hate is a suffering
- Yoda
Awatar użytkownika
Durendal Waldergrave
Wojownik
Wojownik
 
Posty: 199
Rejestracja: pt 02.01.2004 20:30
Lokalizacja: Krotoszyn ( Wlkp. )

Postautor: Otorek » ndz 18.01.2004 22:20

hmmm jutro pzredyskutuje z chłopakami co kupimy d&D czy Earth-a :)
Festina Lente
Awatar użytkownika
Otorek
Książę
Książę
 
Posty: 2292
Rejestracja: pn 07.04.2003 10:16
Lokalizacja: Świnoujście

Postautor: Marutan » ndz 18.01.2004 22:22

Zapewniam że w EarthDawn'ie walka trwa krócej niż w DnD (szczególnie na wysokich lewelach) i jest bardziej realna (np.: zasady przewrócenia i ogłuszenia przeciwnika). DnD na zasadach G&G może ewentualnie rywalizować z ED. :twisted:
Marutan
Wojownik
Wojownik
 
Posty: 156
Rejestracja: czw 19.06.2003 0:12

Postautor: Jakub Cieślak » ndz 18.01.2004 23:38

Z Dungeons & Dragons w zasadzie można zacząć przygodę z samym podręcznikiem gracza. W końcu jest tam plik cały zasad działania świata. Świat można własny wykreować, a jak MG jest sprytny i wyćwiczony w innych systemach to bez przewodnika mistrza sobie spokojnie poradzi. Bestie tylko jakieś warto znać, żeby wiedzieć co i jak się z nimi robi. Ale tu choćby możesz zajrzeć na Katedrę DnD i pooglądać potwory na niej przedstawione i potraktować je jako wzór do generowania innych. Ew. poprosić można każdego z nas z osobna, by Ci podesłali statystyki podstawowych bestii. Pamiętaj Otorek, Smeagol (o sorry, miałem na myśli siebie) always helps!
Obrazek
Mistrz Gimli powiada:
Cisza nie leży w naturze krasnoludów. Jednakże w lochach pełnych orków jest ona jak najbardziej wskazana.
Awatar użytkownika
Jakub Cieślak
Prefekt
Prefekt
 
Posty: 5238
Rejestracja: czw 12.12.2002 22:24
Lokalizacja: JózefOFF k. Otwocka

Postautor: Otorek » pn 19.01.2004 7:39

Ok wrazie co odezwe się jak już zakupimy system :)
Festina Lente
Awatar użytkownika
Otorek
Książę
Książę
 
Posty: 2292
Rejestracja: pn 07.04.2003 10:16
Lokalizacja: Świnoujście


Wróć do Dungeons & Dragons

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

cron