Inteligencja Komputera

Dyskusje związane z grami komputerowymi ze wskazaniem na gatunki RPG-podobne.

Moderatorzy: Wotan, Azirafal

Inteligencja Komputera

Postautor: Detoks » pn 24.03.2003 2:26

Co sadzici o tzw. "inteligencji" w grach komputerowych i jej przejawach?
Ta inteligencja to dno i mydlenie oczu?
A moze spotkaliscie sie z takowa w jakichs grach?
Powiedziałem, co chciałem powiedzieć
Ty zrobisz, co uważasz za słuszne
gdzie byli detoksi gdy przybyli obcy??
www.maskarada.republika.pl
Awatar użytkownika
Detoks
Wojownik
Wojownik
 
Posty: 192
Rejestracja: czw 14.11.2002 13:36
Lokalizacja: Arrakis

Postautor: '//iedzmin » pn 24.03.2003 15:14

Przejawy - owszem. Dziesiejsza sztuczna inteligencja opiera sie na bardzo skomplikowanych algorytmach, podalgorytmach, pod-podalgorytmach itd. ktore pozwalaja maszynie reagowac na jakies czynniki.
Nie spotkalem sie z czymc INTELIGENTNYM w komputerze co by za kazdym razem zaskakiwalo. Wszystko to sa procedury ktore sie powtarzaja, tyle ze czasem z elementem losowosci.
Ale trzeba sobie zadac pytanie - Co to jest inteligencjia ? Co to znaczy ze maszyna jest inteli. ? Moze to ze pottrafi sie uczyc ? Moze to ze ma swoje zdanie i potrafi przelamac wszelkie bariery aby wypelnic postawione przez siebie zadanie ?
I nachodzi mnie pytanie - czy nie powinnismy sie tego bac? - ale to sprawa na dyskusje na innym forum.
Obrazek
Awatar użytkownika
'//iedzmin
Pretorianin
Pretorianin
 
Posty: 694
Rejestracja: ndz 06.10.2002 9:44
Lokalizacja: Currahee

Postautor: Detoks » wt 25.03.2003 18:03

no wlasnie jako takiej inteligencji w grach nie ma
ale mi chodzi bardziej o to mydlenie oczu, spotykalem sie z roznymi algorytmami udajacymi ja, a jedna z ciekawszych zagran producentow takowych bylo wylaczanie mgly wojny dla komputera, nie da sie ukryc ze bardzo pomaga, albo zgola generowanie nie odkrytych czesci mapy w czasie jej odkrywania przez gracza, tam gdzie da sie to sprawdzic (jesli wystepuja save-y)
Powiedziałem, co chciałem powiedzieć
Ty zrobisz, co uważasz za słuszne
gdzie byli detoksi gdy przybyli obcy??
www.maskarada.republika.pl
Awatar użytkownika
Detoks
Wojownik
Wojownik
 
Posty: 192
Rejestracja: czw 14.11.2002 13:36
Lokalizacja: Arrakis

Postautor: Lechu » wt 25.03.2003 18:20

Hmmm ja zawsze uważałem że komputerowy przeciwnik nie dość że nie jest inteligentny, to jeszcze ma ułatwione zadanie. Pamietam jak w Starcrafcie zawsze się śmiałem bo byłem przekonany że pomimo że jest fog of war i dla mnie i dla komputera, to i tak dla przeciwnika to potrzebne jak drzwi do lasu, bo to przecierz komputer nim steruje. Czyli widzi co robię. Do tego w takim Starcrafcie komp miał o tyle łatwiej że mógł wykonywać sto poleceń na raz, a ja za pomocą myszy jedno w danym momencie i to nie tak szybko jakby to robił komp. Także ta inteligencja, jeśli traktować ją jako symulację drugiego gracza to wielka ściema. I dlatego nic nie przebije przeciwnika sterowanego przez drugiego człowieka.

Ale można też poruszyć inny temat. Nie o braku inteligencji, ale przeciwnie - o wyjątkowej "inteligencji" u komputerowych przeciwników.
Dla przykładu taki Half-Life. W obecne strzelanki nie gram, więc nie wiem jak to wygląda teraz, ale kiedy grałem w H-L to przeżyłem szok. Pierwsze starcie z marines to była masakra. Kryli się, rzucali granaty kiedy nie ruszałem się z miejsca, okrążali, kiedy podchodziło się blisko to np kopniakiem próbowali wybić broń, chowali się żeby przeładować, albo podbiegał taki jeden, zostawiał minę i spieprzał :) Nigdy nie zapomnę jak fazerne były walki z nimi. Wszyscy podniecali się obcymi w tej grze, a dla mnie marines z H-L to było mistrzostwo świata. I chyba nadal walka z żadnym innym przeciwnikiem mnie tak nie rajcuje :)
My new Home:
Heroes Home
Obrazek
Awatar użytkownika
Lechu
Lord
Lord
 
Posty: 1638
Rejestracja: pt 06.12.2002 12:41
Lokalizacja: Guild Wars / Heroes Home

Postautor: Detoks » śr 26.03.2003 14:33

a wlasnie spotkal sie ktos z przejawem takiej wyzszej inteligencji w grach strategicznych?bo mi sie nie zdarzylo
Powiedziałem, co chciałem powiedzieć
Ty zrobisz, co uważasz za słuszne
gdzie byli detoksi gdy przybyli obcy??
www.maskarada.republika.pl
Awatar użytkownika
Detoks
Wojownik
Wojownik
 
Posty: 192
Rejestracja: czw 14.11.2002 13:36
Lokalizacja: Arrakis

Postautor: Hifidelic » ndz 03.08.2003 15:39

jest taka definicja, która mówi, że komputer będzie zachowywał się inteligentnie wtedy, gdy nie będziemy mogli odróżnić, czy rozmawiamy z programem, czy z żywym człowiekiem.
To samo tyczy się gier komputerowych.
W tej chwili ciężko jest pomylić żywego gracza z botem, ale może już niedługo to się zmieni...
Awatar użytkownika
Hifidelic
Spammer!!!
Spammer!!!
 
Posty: 1137
Rejestracja: ndz 13.07.2003 18:27
Lokalizacja: Uroczysko

Postautor: Alganothorn » ndz 03.08.2003 18:20

komputer w grach strategicznych na ogół jest przewidywalny, ale tak samo przewidywalny bywa człowiek - gorzej jest, gdy komputer stawia zawsze na jeden schemat (jakkolwiek Aleksander stawiał na atak prawym skrzydłem i jakos nikomu z przeciwnikó nie ułatwiło to zadania ;-) )...
czy spotkałem sepcjalnie trudnego przeciwnika w jakiejś grze? w sumie żaden nie rzucił mnie na kolana - w TOAoW, pierwszej części, bardzo ciekawe są zachowania kompa w scenariuszu 'Patton's nightmare' ponieważ jest on kompletną fikcją (starcie wojsk alianckich i Związku Radzieckiego - rzeczywiście coś, czego Patton obawiał się bardzo, był przekonany, że do konfliktu takiego dojdzie), gorzej, gdy chodzi o rzeczywiste bitwy, na ogół 'inteligencja' komputera ograniczona jest realiami historycznymi
pozdrawiam
We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.
Awatar użytkownika
Alganothorn
Monarcha
Monarcha
 
Posty: 5085
Rejestracja: pn 06.01.2003 23:02
Lokalizacja: point of no return

Postautor: Torgarn » ndz 03.08.2003 18:37

Sa gry gdzie AI przeciwkników jest naprawdę wysopkie, a te zachowując się naśladują twoje ruchy same zapamiętując i ucząc się na błędach. Choć nie znam gry która była by pod tym względem idealna. Nie ma to jak przeciwnik blokujący się na scianie, na którego zużywamy całe ammo AK-47 a ten nie może nic zrobić :) Choć w każdej niemal grze można przewidzieć ruch przeciwnika, zachowującego się schematycznie.
Obrazek
Awatar użytkownika
Torgarn
Wędrowiec
Wędrowiec
 
Posty: 34
Rejestracja: czw 31.07.2003 9:08

Postautor: Otorek » ndz 03.08.2003 19:22

Torgan nie znam takiej gry w której przeciwnik uczył sięmojej taktyki ale może ja za mało gram ...
Festina Lente
Awatar użytkownika
Otorek
Paladyn
Paladyn
 
Posty: 750
Rejestracja: pn 07.04.2003 10:16
Lokalizacja: Świnoujście

Postautor: Torgarn » ndz 03.08.2003 20:06

Nie podam przykładu - i może się ośmieszę, choć są takie przypadki (nie pamiętam tutłów:)) - bynajmniej, nie wyssałem tego z palca, a z recenzji pisanych w chociażby CDA. Ja w 90% gram na multi, a single poświęcam tylko na cRPG. Podkreślam jednak, iż są to kamienie milowe w repertuarze gier PC na rynku. Dodam jeszcze że nie miałem na myśli naśladowania taktyki - wtedy byłaby to syzyfowa praca - a naśladowaniu ruchów etc. Głównie chodzi tutaj o shootery.

Chciałem dodać że grą w której AI był naprawdę na poziomie był Morrowind, ale to moje skromne zdanie i mogę się mylić.
Obrazek
Awatar użytkownika
Torgarn
Wędrowiec
Wędrowiec
 
Posty: 34
Rejestracja: czw 31.07.2003 9:08

Postautor: Hifidelic » ndz 03.08.2003 22:00

To Torgarn: O ile się nie mylę, to ponoć były takie boty do Quake'a II, które można było sobie œcišgnšć z sieci. Możliwe jednak, że coœ pokręciłem, bo wspominał mi o tym przyjaciel, przed paru ładnymi laty.
Awatar użytkownika
Hifidelic
Spammer!!!
Spammer!!!
 
Posty: 1137
Rejestracja: ndz 13.07.2003 18:27
Lokalizacja: Uroczysko

Postautor: Torgarn » ndz 03.08.2003 22:27

Ten bot nazywał się Gladiator :)
Obrazek
Awatar użytkownika
Torgarn
Wędrowiec
Wędrowiec
 
Posty: 34
Rejestracja: czw 31.07.2003 9:08


Wróć do Gry komputerowe (w tym cRPG)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości

cron